Geoblog.pl    filifionka    Podróże    Tu i tam    Wąwóz Myśliborski, Stanisławów, Leszczyna – Praktyki z geologii i ekonomiki złóż (25.05.2004)

Polska, Leszczyna

Drugi dzień praktyk rozpoczęliśmy od zwiedzenia Rezerwatu przyrody ,,Wąwóz Myśliborski” leżącego koło Jawora (około 2 km na południowy-zachód od miejscowości Myślibórz). W rezerwacie tym znajdują się ciekawe formacje skalne m.in. lawy poduszkowe, będące reliktem podmorskiego wulkanizmu; pochodzące ze starszego paleozoiku metamorficzne zieleńce, łupki zieleńcowe i diabazy; czy należące do metamorfiku kaczawskiego ordowickie łupki i fyllity.

Następnie pojechaliśmy do leżącego około 8 km na północny-zachód Stanisławowa, gdzie do 1997 roku istniała głębinowa kopalnia barytu.

Ostatnim punktem tego dnia była odległa o kilka kilometrów Leszczyna, gdzie przeszliśmy się dydaktyczną ścieżką ,,Synklina Leszczyny”. Przy 3 przystanku trasy w starym nieczynnym kamieniołomie, znajduje się odsłonięcie osadów cechsztynu. Są to głównie wapienie piaszczyste i dolomityczne, które utworzyły się około 250-225 milionów lat temu w okresie permskim, w zatoce morskiej wypełniającej nieckę leszczyńską. W środkowej części profilu występuje około 2,8 m warstwa margla miedzionośnego, który był tu przedmiotem eksploatacji.