Geoblog.pl    filifionka    Podróże    Krym 2005    Krym - Ałupka, Haspra, Jałta (27.06.2005)

Krym - Ałupka, Haspra, Jałta (27.06.2005)

Ukraina
Ukraina, Alupka

Tego dnia grafik był dość napięty, gdyż mieliśmy do zwiedzenia 3 miejsca: Pałac księcia Michaiła Woroncowa w Ałupce, Jaskółcze Gniazdo w Hasprze oraz Jałtę.
Pałac Woroncowa znajduje się w naprawdę przepięknej scenerii. Z jednej strony otaczają go wody Morza Czarnego, z drugiej zaś sięgający 1234 m n.p.m. szczyt góry Aj-Petri. Pałac powstawał w latach 1828 – 1848 pod nadzorem brytyjskiego architekta Williama Blore’a. Reprezentuje on styl architektury eklektycznej łączącej w sobie angielski neogotyk, architekturę Indii oraz elementy muzułmańskie. Do budowy wykorzystano miejscowy diabaz, charakteryzujący się pięknym zielonkawym zabarwieniem.
W ałupkińskim pałacu jest 150 komnat. Najbardziej znane to Błękitny Salon, Perkalowa Komnata i Chiński Gabinet. Podłogi, drzwi i sufity są wykonane z czarnego dębu. Kominki zostały zbudowane z wypolerowanego diabazu, natomiast meble z orzecha, dębu i mahoniu. Z Błękitnego Salonu do jadalni przechodzi się przez Zimowy Ogród. To przepiękna oranżeria opleciona lianami, obsadzona roślinami tropikalnymi, pomiędzy którymi bieleją marmurowe kopie antycznych rzeźb.
Pałac otacza przepiękny park, zaprojektowany przez niemieckiego ogrodnika Karla Kiebacha. Rośnie w nim ok. 200 gatunków, odmian i form mniej lub bardziej egzotycznych drzew i krzewów. Są to m. in. magnolia wielkokwiatowa, araukaria chilijska, dąb korkowy, pinie, oliwki, cyprysy, palmy, krzewy laurowe.
Z ciekawostek: W czasie trwania konferencji jałtańskiej pałac w Ałupce był siedzibą delegacji brytyjskiej, na czele z Churchillem. Efektowny wygląd pałacu sprawił też, że w 1985 roku ekipa realizująca film Podróże Pana Kleksa, wybrała go jako obiekt zdjęciowy. Pałac księcia Woroncowa stał się pałacem króla Apolinarego Baja, władcy Bajdocji.
Kolejny punkt programu - Jaskółcze Gniazdo – to neogotycki zamek zbudowany w 1911 lub 1912 roku, wg projektu rosyjskiego architekta, Leonida Sherwooda. Położony jest na skale Aj-Todor, na szczycie 40 metrowego klifu Aurora.
Na obiad pojechaliśmy do Jałty. Nie mieliśmy już zbyt wiele czasu na zwiedzanie miasta, ale tak na pierwszy rzut oka, nie wywarło ono na mnie zbyt wielkiego wrażenia. W tej ponoć perle Riwiery Krymskiej, w oczy kolą bloczyska jak na Syberce w Będzinie. Gdyby nie bliskość morza poczułabym się prawie jak w domu ;)
W Jałcie w lutym 1945 roku doszło do spotkania przywódców koalicji antyhitlerowskiej (tzw. Wielkiej Trójki). Byli to: przywódca ZSRR Józef Stalin, premier Wielkiej Brytanii Winston Churchill oraz prezydent USA Franklin Delano Roosevelt. Konferencja jałtańska odbyła się w pałacu Potockich w Liwadii leżącej pod Jałtą. Miała decydujące znaczenie dla powojennego kształtu Europy. Polska utraciła wówczas Kresy Wschodnie na rzecz Związku Radzieckiego, jako rekompensatę otrzymując Pomorze Zachodnie, Prusy Wschodnie oraz Śląsk, czyli ziemie należące dotychczas do Niemiec.