Geoblog.pl    filifionka    Podróże    Krym 2005    Krym - Sewastopol - Chersonez Taurydzki (26.06.2005)

Krym - Sewastopol - Chersonez Taurydzki (26.06.2005)

Ukraina
Ukraina, Sewastopol

W niedzielny poranek 26 czerwca opuściliśmy Trudalobowkę i kierując się na południowy zachód dojechaliśmy do Sewastopola. Od tej pory nocowaliśmy na polach namiotowych. :D.
W Sewastopolu zwiedziliśmy Chersonez Taurydzki - ruiny antycznego miasta greckiego.
Chersonez został założony przez greckich kolonistów w 528 roku p.n.e. Na przełomie V i IV wieku p.n.e. został stolicą państwa obejmującego znaczną część zachodniego Krymu. Miasto szybko się rozrastało i w III wieku p.n.e. osiągnęło swe maksymalne rozmiary widoczne w przebiegu zachowanych do dziś murów. W II wieku p.n.e Chersonez wszedł w skład państwa pontyjskiego, a następnie został przejęty przez imperium rzymskie.
Upadek Chersonezu zaczął się w XI wieku w związku ze spustoszeniem Krymu przez wojska mongolskie. W połowie XII wieku miasto opanowali Genueńczycy, którzy od tej pory sprawowali tam rządy. W 1399 roku armia mongolska spaliła Chersonez i wymordowała znaczną część ludności. Na ruinach grodu do około 1450 roku próbowano wznosić niewielkie osady, ale miasto już się nie odrodziło.
W 1817 roku przypadkowo odkryto pierwsze ruiny Chersonezu. Od tego czasu do dziś cały obszar dawnego miasta jest intensywnie badany przez archeologów. W 1892 roku, na bazie dotychczasowych odkryć, polski archeolog badający Chersonez Karol Kościuszko-Waluszyński ustanowił na terenie wykopalisk muzeum istniejące nieprzerwanie do dziś.
W latach sześćdziesiątych XIX wieku powstał w centrum Chersonezu prawosławny klasztor, a w pobliżu niego cerkiew pw. św. Włodzimierza. W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku i na początku XX wieku wybudowano na terenie Chersonezu niewielkie obiekty militarne – baterię artyleryjską oraz kazamaty.