Geoblog.pl    filifionka    Podróże    Tu i tam    Chęciny (01-20.07.2002)

Chęciny (01-20.07.2002)

Polska, Checiny

Drugą (znacznie dłuższą) część praktyk odbywaliśmy w Górach Świętokrzyskich i na ich obrzeżeniu. Naszą bazą wypadową były, leżące około 15 km na południowy-zachód od Kielc, Chęciny.

Góry Świętokrzyskie obok Sudetów są najstarszymi górami w Polsce. Wypiętrzyły się w czasie kaledońskich ruchów górotwórczych na granicy syluru i dewonu, ponad 400 mln. lat temu. Są one jednym z nielicznych miejsc w Europie, gdzie na niewielkiej powierzchni występują skały i skamieniałości powstałe we wszystkich okresach dziejów Ziemi, począwszy od skał prekambryjskich na neogeńskich skończywszy. Zróżnicowana budowa geologiczna, mnogość kamieniołomów i innych odsłonięć sprawiają, że właśnie tu organizowane są coroczne praktyki terenowe po I roku geologii WNoZ UŚ, trwające około 20 dni.

Każdego dnia praktyk odwiedzaliśmy przynajmniej 3 stanowiska, w których opiekun grupy objaśniał nam szczegółowo budowę geologiczną danego miejsca. Następnie szukaliśmy minerałów i skamieniałości, które były nam niezbędne do zaliczenia tego przedmiotu. Wykonywaliśmy też w terenie profile geologiczne i rysunki ciekawych odsłonięć, zbieraliśmy informacje zapisane w skałach, aby na ich podstawie, w zaciszu internatowej stołówki, wyrysować mapy, przekroje geologiczne i inne tego typu ,,pracki” (kolejny warunek zaliczenia).

Wieczory spędzaliśmy w barze ,,Rondo” lub ,,U Geodety”, gdzie przy muzyce disco polo i w morzu lokalnego piwa rodziły się pierwsze nieśmiałe sympatie :D. Tradycyjnie w sobotnie wieczory organizowaliśmy ognisko: pierwsze pod Górą Zelejową, drugie w Kamieniołomie Wschodnim w Chęcinach. Szlagiery Dżemu, KSU, Hey, Kasi Kowalskiej i inne ,,Sokoły” i ,,Oczy Czarne” rozbrzmiewały, przy akompaniamencie gitary, do białego rana ;D.