Geoblog.pl    filifionka    Podróże    Krym 2005    Krym - Kara-Dag (29.06.2005)

Krym - Kara-Dag (29.06.2005)

Ukraina
Ukraina, Kurortnoye

Kara-Dag czyli Czarna Góra to masyw wulkaniczny położony w pobliżu miasta Koktebel w południowo-wschodniej części półwyspu. Tworzą go dwa wygasłe wulkany: Choba-Tepe o wysokości 440 m n.p.m., położony na brzegu morza, oraz drugi, najwyższy szczyt masywu o nazwie Święta Góra i wysokości 577 m n.p.m.
Funkcjonują dwa konkurencyjne poglądy na temat sytuacji geologicznej Kara-Dag. Według pierwszego, skały wulkaniczne zostały przemieszczone tektonicznie w dzisiejszy rejon przez ruchy górotwórcze orogenezy alpejskiej, a więc są alochtoniczne. Druga koncepcja natomiast głosi, że wulkanity Kara-Dag są autochtoniczne i znajdują się w miejscu pierwotnego wulkanizmu. Wiek wulkanitów wydatowano na późną jurę. Oprócz skał wulkanicznych występują też skały osadowe kredy i paleogenu, głównie wapienie.
Cały obszar objęty jest ścisłą ochroną. Rezerwat, założony w 1979 obejmuje 2874,2 ha, w tym 809 ha wód Morza Czarnego. Wstęp jest możliwy tylko z przewodnikiem i wyłącznie od strony dyrekcji we wsi Kurortnoje, gdzie znajduje się też muzeum poświęcone budowie geologicznej i przyrodzie Kara-Dag. Stąd prowadzi jedyna stała trasa turystyczna o długości 7 km. Oprócz tego istnieje też trasa morska prowadząca wzdłuż pionowo opadających do morza skał i urwisk, przekraczających 200 m wysokości.
My tym razem zwiedziliśmy Kara-Dag drogą lądową. Miałam przyjemność zobaczyć rezerwat również od strony morza, gdy byłam na Krymie 3 lata wcześniej. Ogromne wrażenie podczas takiej imprezy sprawia przepłynięcie łodzią pod skalnym łukiem Złotych Wrót. Tradycyjnie wypowiedziałam wtedy życzenie :D i… chyba się spełniło, bo jestem strasznie szczęśliwą osobą!!! :D